Historia av Dagligvarubutiker

Kedja dagligvaruhandeln var ett fenomen som tog fart runt början av nittonhundratalet, med den stora Atlanten och Stilla Tea Company (etablerat 1859) och andra små, regionala aktörer. Livsmedelsbutiker i denna tid tenderade att vara små (i allmänhet mindre än tusen kvadratfot) och även fokuserat på bara en aspekt av dagligvaruhandeln. Livsmedelsaffär (och de flesta av kedjorna föll i detta läger) sålde det så kallade “torra livsmedelsbutiker” produkter, eller burka nyttar och andra icke-färsk häftklamrar. Slaktare och greengrocers (producera leverantörer) var helt separata enheter, trots att de tenderade att samlas ihop för att underlätta skull.

Självbetjäning:

Clarence Saunders “Piggly Wiggly butiker, etablerade i Memphis 1916, är allmänt krediteras med att införa Amerika till självbetjäning shopping, även om andra butiker (särskilt Alpha Beta i södra Kalifornien) runt om i landet experimenterade med tanken vid ungefär samma tidpunkt. Självbetjäningsbutiker kom att kallas “groceterias” på grund av det faktum att de var påminner om cafeteria-stil matställen som ökar i popularitet på den tiden.

Chain Store Explosion (1920):

Det var inte förrän på 1920-talet som butikskedjor började bli en riktigt dominerande kraft i amerikansk mat (och andra) detaljhandel. Små regionala kedjor som Kroger, American Stores, National Tea, och andra började täcker mer och mer territorium, och A & P började röra sig mot en mer nationell profil, som arbetar över 10.000 av dess “ekonomi butiker” i slutet av decenniet. De flesta av dessa butiker förblev små, räknaren service butiker, ofta bemannade med bara två eller tre anställda, utan kött eller producerar avdelningar. Några erbjuds fortfarande leverans och laddningskonton, även om de flesta butikskedjor hade övergett dessa metoder.

År 1926, Charles Merrill, Merrill Lynch satt i gång en rad transaktioner som ledde till skapandet av Safeway Stores, när han arrangerade en sammanslagning av Skaggs Cash Stores, en kedja med verksamhet i norra Kalifornien och nordvästra USA, med Los Angeles-baserade Sam Seelig butiker. År 1928 köpte den nya kedjan större delen av västkustens Piggly Wiggly butiker, och senare förvärvades sanitära Butiker i Washington DC området samt MacMarr Stores, en annan kedja som Charles Merrill hade samlats. Tillväxt genom fusion blev vanligt i slutet av 1920-talet och 1930-talet och ledde till ett stort antal antitrust åtgärder och försök att beskatta butikskedjor ut ur existens.